Lněný olej a lněné semínko

Proč zvolit při stravování lněný olej?

V základní debatě o vhodnosti tuků pro náš organismus jste se dočetli o tom, že lněný olej je jedním z vhodných tuků ke konzumaci. Proč to tak ale je a hlavně jak tedy tento olej správně konzumovat? O tom se dočtete v tomto příspěvku.

Základní informace o lnu

Len není jen pěkná polní květina hojně využívaná pro hospodářské účely. V minulosti byl lněný olej často konzumovaný a lidé ho využívali nejen k šití oblečení, krmení hospodářské zvěře ale v kuchyni. Lněné semínko je v dnešní době bráno jako superpotravina, a je dnes užívána jen jako výživový doplněk.  V minulosti však byla konzumována zcela pravidelně a v hojném množství. Lidé proto nebyli tolik náchylní k onemocněním jako je tomu dnes. Může za to nižší kvalita lněného semínka, stres, genetické úpravy všemožných potravin a hlavně i fakt, že dnes lněné semínko běžně ve stravě nenajdeme.

Lněné semínko

Lněné semínko lze přidávat nejen do jídla, ale využít jeho účinky v podobě zábalů v kombinaci s lněným olejem a jejich přidáním i do kosmetických masek.  Lněné semínko a olej z něj je klíčem vhodným k doplnění výživy buněk při boji s rakovinou i jinými civilizačními chorobami.  Čím je lněné semínko tak významné pro naše tělo? Především obsahem Omega-3 mastných kyselin, vitamínem E, F či vápníkem. Má i vysoký obsah hořčíku, fosforu i zinku a je bohatý na vlákninu která přispívá k dobrému trávení. Obecně pomáhá i buňkám v jejich zdraví a tím i celému našemu organismu. Snižuje cholesterol, prospívá očím i kůži. Lněné semínko tak pomáhá ovlivnit spoustu funkcí v našem těle.

Konzumace lněného semínka

Aby semínko správně v našem těle fungovalo, je vhodná ale jeho správná konzumace.  Každé semínko je chráněno slupkou před natrávením. Pokud ho tedy spolknete celé projde vaším trávícím systémem v podstatě bez úhony. Je potřeba proto narušit jeho slupku například mlýnkem nebo v mixéru. Pak už do těla zvládne uvolnit své cenné látky. Dalším vhodným doplněním semínka pro jeho větší účinnost je přidat ho k potravinám s obsahem síry, což jsou potraviny jako česnek, pórek, sýrem či vyhlášeným tvarohem. Tvaroh se osvědčil jako hlavní parťák hlavně díky studiím Dr. Budwig o které jsem už také psala. (článek najdete – ZDE).

Lněný olej

V případě, že si lněné semínko oblíbíte ale nechcete ho konzumovat pro stereotyp každý den, je tu i lněný olej, který má stejné bohaté učinky pro náš organismus jako lněné semínko. Olej je extrapanenský a lisovaný za studena. Pro svůj vysoký obsah Omega-3 je ještě lepším společníkem ve studené kuchyni než jeho více známý kolega olivový.  Jeho chuť je však více specifická a aromatičtejší než jiné oleje. Chuť lze, ale poměrně překrýt dalšími potravinami například v pomazánkách nebo bylinkami. Osvědčená kombinace oleje s tvarohem je v receptu od Dr. Budwig (recept –ZDE) já jsem si ho však zamilovala hlavně v zálivce do salátu jehož recept najdete na konci tohoto článku.

Skladování a další informace o oleji

Nevýhoda lněného oleje ovšem spočívá v jeho trvanlivosti. Oxiduje poměrně rychle a tak je nutné ho po otevření spotřebovat co nejrychleji. Zhruba do 8 týdnů. Chuť čerstvého oleje je jemná a po jeho zkažení chuť zhořkne. Již před otevřením oleje je potřebné ho skladovat v chladu a temnu. Ideálně proto nastojáka v lednici. V pokojové teplotě se opravdu poměrně rychle kazí.

Nákup oleje

Pořizovací cena oleje je poměrně vysoká (Já odebírám přímo od výrobce za

400Kč/litr, což je ještě o trochu levněji než v obchodech). Je proto i ve Vašem vlastním zájmu olej správně skladovat, aby vydržel co nejdéle. V ochodě jsem se často setkala s lněným olejem uchováváným běžně v regálu v pokojové teplotě a ještě na něj svítili zářivky. Je to dáno nevědomostí prodejců a pro Vás také zárukou toho, že i kdyby byl olej kvalitní svým složením, pravděpodobně už bude žluklý. Tomuto nákupu bych se proto raději vyhnula. Vyhledala dodavatele či ještě lépe přímo výrobce ve svém okolí, který ví jak se má s takovýmto olejem správně zacházet.

Pro zdraví udělám cokoliv

Vyšší cena, výrazné aroma. Ale nejlepší olej který můžete konzumovat. Asi tak by se dalo shrnout  celé povídání o lněném oleji a lněném semínku. Má spoustu úžasných vlastností, pro které těch několik korun navíc obětuji. Obzvláště jedná-li se o mé zdraví. Vím, že je to to nejlepší co můžu tělu dát a pomoct tak svému tělu zbavit se těch rakovinných buněk. A to jde přeci především. Najít své ztracené zdraví a víc se už nemuset bát rakoviny.

ZDE slíbený nový recept k lněnému oleji a na počtenou s kokosovým olejem zase příští čtvrtek v rubrice Lifestyle s rakem. 🙂

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *