Tuk a jeho souvislost s rakovinou

Pravda okolo tuků

Již dlouho se vedou debaty o tom, který tuk je ten zdravý a který je špatný. kterému bychom se měli vyhnout a který naopak vyhledávat. Tahle doporučení jsou nejen od výživových poradců, v reklamách, ale slyšíme je i ze stran odborné veřejnosti a vyznavačů zdravého životního stylu. Podle některých studií se dokonce ukázalo, že tuk, který člověk konzumuje má svůj určitý podíl na vzniku rakoviny. Jak to tedy s těmi tuky vlastně doopravdy je?

Vyhýbáním tuků jsem si uškodila

S tuky mám i svojí osobní zkušenost. Nikdy jsem přehnaně nekonzumovala vysoké množství tuků,  netrpěla jsem obezitou a konzumovala ty zdravější varianty. Tukům jsem se v posledních letech snažila dokonce obloukem výhýbat. Což se nakonec ukázalo také jako nesprávný postup. V loňském roce jsem s příjmem tuků také velmi experintovala, až jsem podle tabulek konzumovala kolem 20 g zdravých tuků denně. Index mého tuku v těle klesl v době mého hubnutí až pod hranici 18%. Což už podle norem značí tukovou podvýživu. Tuky totiž v organismu hrají svou důležitou roli a jejich vyloučením ze stravy nebo konzumací těch nesprávných tuků dokážeme svému tělu poměrně snadno zavařit.

Co jsou to tuky a co oleje?

Na to, abychom pochopili který tuk tedy máme konzumovat je potřeba si ujasnit základní informace. Pokud budete tyto základní fakta znát, už se Vám nikdy nestane že byste v konzumaci tuků spletli.

Z pohledu chemie

Pro úvodní rozčlení tuků a olejů je důležitá i ta nudná část a to z pohledu chemie jenž na ně pohlíží jako na molekuly, které jsou nazývány triglyceridy. Tri – pro jejich tři rětežce mastných kyselin jež jsou zformovány dohromady do jedné molekuly glycerolu. Pokud jsou triglyceridy tekuté jsou to oleje a jsou-li tuhé jsou nazývány tuky. Tuky jsou složeny ze tří prvků: C (uhlík), H (vodík) a O (kyslík). Ty jsou dohromady spojeny v elektronovém páru. Jestliže má jen jeden elektronový pár, jedná se o jednoduchou vazbu (C-C)  a v případě, že jsou páry dva má vazbu dvojnou (C=C). Na levém i pravém konci vypadají stejně. nalevo je methylová skupina (H3C) a naprovo karboxylová skupina (COOH). Mezi nimi jsou řetězce různých délek nasycených nebo nenasycených mastných kyselin.

Nasycené a nenasycené mastné kyseliny

Mají-li retězce na koncích po obou stranách všechny uhlíky v jednoduché vazbě s vodíkem, jsou nazývány nasycenými mastnými kyselinami. Obsahuje-li řetězec jednu a více dvojnou vazu jsou nazývány nenasycenými. Proč je tohle pro Vás důležité? Pokud nevíte jaký je rozdíl mezi nimi rozdíl vzniknou fatální chyby v jejich použití, nesprávným použitím v kuchyni je znehodnotíte a ve stravě pak konzumujete poškozený tuk, který vám ve vašem zdraví naopak uškodí.

Nikdy nezahřívejte nenasycený tuk!

Mezi důležité zástupce nenasycených tuků patří kvalitní oleje. Jejich dvojná vazba není určena pro tepelnou úpravu. Proto jsou vhodné pouze při použití do teploty 40°C. Při jejich nadměrném zahřátí totiž dojde k přesunutí uhlíku na jiný konec řetězce a vytvoří takzvané transmastné kyseliny. Ty už mají neblahé účinky na náš organismus. Negativně ovlivňují reakce enzymů v našem těle a destabilizují buněčné membrány , které jsou tak náchylnější k prostupu cizích látek do buňky a způsobit nemalé zdravotní obtíže, které sice nepřijdou hned, ale postupně se nabalují do sebe a čekají na dobu, kdy je tělo náchýlnější. Například i v době zvýšené zátěže organismu třeba dalším rizikovým faktorem rakoviny a to stresem.

Transmastné kyseliny

Pro svůj nezdravý původ by se měli transmastné kyseliny ze stravy proto zcela vyloučit.  Kde najdete transmastný tuk? V první řadě všude tam, kde na obale stojí ,,rostlinný tuk” nebo částěčně “hydrogenizovaný rostlinný tuk”. Takže ve všech výrobcích kde byli zahřáty nenasycené mastné tuky. Zboží z pekařství, čokolády, všemožné tyčinky, potraviny z oddělení cukrovinek, hranolcích či v hotových omáčkách. V chipsech, krutonech do polévky a některých druhů chleba. Transmastné kyseliny jsou už téměř všude a je proto velmi složité se jim vyhnout. Protože bývají leckdy velmi důmyslně ukryty. A proč to tak je? Potravinová výroba sáhne po nejlevnější variantě tuků, a to olejích. V některých zemích jsou už transmastné kyseliny zakázány nebo alespoň omezeny, protože vědí jak tělu dokáží uškodit. Zde v Čechách si na tohle, ale ještě velmi dlouho počkáme.

Váš kamarád margarín

Největším problémem vidím třeba margarín. Což je tuk, který je velmi komercializovaný a doporučovaný hlavně v televizi o tom jak je bohatý na omega 3. Ale už Vám nikdo neřekne, jakým nechutným procesem si margarín projde při jeho výrobě. Kdy je tekutý olej  průmyslově přeměněný na produkt ztužený, který si můžete namazat na chleba. Z margarínu jsou odstraněny při jejich výrobě barviva, vůně i kaly a používá se tzv. hexan, což je uhlovodík používaný jako rozpouštědlo, je součástí benzínu lepidla i střešních krytin.

Který tuk tedy konzumovat a proč?

polynenasycené mastné kyseliny (PUFA) jsou pro naše zdraví velice prospěšné. Konzumace omega-3 vede dokonce i ke zlepšení glukózové tolerance a zlepšení stavu inzulínové rezistence, k celkovému poklesu glykemie a množství tuků v krvi. Dokonce dokáže obnovit i škody napáchané z předchozího nesprávného životního stylu. Jedná se o kvalitní oleje (lněný, dýňový, olivový), ořechy a ryby. V případě tepelné úpravy stravy doporučuji nasycené tuky a poznáte je vždy pode toho, že jsou tuhé. Kokosový tuk (na pečení opravdu výborný), máslo či sádlo, kteří jsou zástupci právě nasycených tuků pro vhodných pro tepelnou úpravu pro jejich tepelnou stálost až do 200ºC.

Význam tuků pro tělo

Tuky jsou pro organismus energeticky nejbohatší živinou. Jsou významné pro rozpouštění vitaminů a je nositelem chuti. Prekursor řady hormonů i nosičem pro řadu dalších látek důležité pro naše tělo. Tuk má i vyšší sytící efekt a opouští žaludek asi za 3,5 hodiny po jejím přijmutí. Je pro naše tělo tedy nesmírně důležitý. Konzumace vhodných tuků ve správném množství je pro fungování organismu nesmírně důležitá. I u sebe jsem zpozorovala, že vynechávání tuků v mém stravování mělo za následek zhoršení zdravotních funkcí a řekla bych, že nahrál i jeden z hlavních faktorů, pro který se ve mě rakovina projevila v tak mladém věku. Tuk má totiž za úkol chránit obal buněk, před prostupem cizích těles do buňky a rakovinné buňky cizími tělesy jsou. Degenerují její složení i stavbu a poškodí geneticky její funkci,, čím vlastně původ buňky zanikne a pak se množí již poškozená buňka s rakovinou uvnitř.

Jaké tuky konzumuji

Po mých fatálních chybách z loňského roku jsem se začala snažit o nápravu. Ve větší míře opět zařadit tuky do svého jídelníčku a konzumovat ty správné nebo alespoň je správně využívat. Při vaření a pečení tedy používám výhradně sádlo, máslo nebo kokosový tuk. Na sádle restuji zeleninu i maso a máslo s oblibou přidávám do polévek. Kokosovým tukem nahrazuji řepkový a slunečnicový olej při pečení. A ve studené kuchyni volím nejkvalitnější existující olej bohatý právě na omega-3 a to lněný olej. Z něj tvoříme základ pomazánek, dresinků a dalších.

Pozvání k debatě o tuku

Co se týče lněného oleje a kokosového tuku, chtěla bych se jim věnovat v následujících příspěvcích a trochu víc si o nich říct, protože okolo nich v dnešní době koluje spousta dobrého i špatného a já bych na to chtěla ukázat i svůj názor. Tak opět ve čtvrtek na čtenou v této rubrice. A v sobotu pokračujeme příběhem.

Ahoj,

Vaše Šárka


Byl pro Vás tento článek něčím přínosný? Konzumujete správné tuky? Napište do komentáře svůj názor nebo dotaz, a já vám na ně doplním informace.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *