Olejovo-bílkovinná strava Dr. Budwig

Strava pro onkologicky nemocné

Když mi diagnostikovali rakovinu, jedna z prvních rad, která se ke mě dostala byla strava zaměřená speciálně pro onkologicky nemocné a s ní i knížka  sepsaná podle rad Dr. Budwig, která velmi striktně stanovuje co má pacient v době nemoci jíst. Její způsob stravování zdál se mi poněkud stereotypní,

nicméně jsem se do něj pustila s chutí. Tedy alespoň ze začátku. První dva měsíce jsem s tímto stylem stravy neměla problém, do doby než mi začal vadit její stereotyp, chuť po výrazném lněném oleji i změna chutí po chemoterapii.

Kdo je doktorka Budwig?

Dr. Johanna Budwig (1908–2003) byla aprobovaná lékárnice s diplomy z chemie a fyziky, nominovaná několikrát na Nobelovu cenu. Již v 50. letech objevila systém, který umožnil rozeznávat různé druhy tuků. Při svých výzkumech zjistila, že právě správné tuky spolu s bílkovinou obsahující aminokyseliny hrají tu nejdůležitější roli v buněčném dýchání a závisí na nich zdraví lidského organizmu. Tuky jsou totiž spolu s fosfolipidy hlavními stavebními kameny buněčné membrány. Je-li funkce těchto membrán kvůli konzumaci špatných tuků narušena, je narušena celá funkce buňky, tedy i celého organizmu, které se nejčastěji projeví nemocí.

Základ tvořený lněným olejem

Dr. Budwig dlouho zkoumala jednotlivé tuky v reakcích s aminokyselinami, které se nachází v bílkovinách, a zjistila, že nejvhodnějším tukem pro náš organizmus je lněný olej. Lněná semínka musí být samozřejmě za studena lisovaná a dále musí být dodržována pravidla správného skladování, zpracování i konzumace. Dr. Budwig tak dokončila vlastně to, co začal Dr. Otto Warburg, nositel Nobelovy ceny za objev enzymu dýchacího řetězce cytochromoxydázy (Warburgův dýchací ferment).

Olejovo-bílkovinná strava

Já jakožto zdravotnice a žena, která má oblibu ve stravování a zkoumání něčeho nového, jsem se do toho naplno opřela. Po přečtení knihy jsem si přes doporučení sehnala opravdu kvalitní lněný olej přímo od lokálního výrobce zde v Plzni. Kvalitní olej je pro tento způsob léčby stravou opravdu zásadní. A začala tvarohovo-lněným krémem na snídani, každý den v jiné ovocné variaci. Nejvíce jsem si oblíbila s banány, borůvkami či jahodami a protože bylo léto a těchto surovin jsem měla doma spoustu. Postupně po přivykání na chuť lněného oleje jsem během několika dní začala přidávat i majonézu na salát k večeři. Škála receptů v knize je velmi rozmanitá, tedy alespoň co se týče tvarohovo-lněného krému a tvarohovo-lněné majonézy. Ostatní doporučované suroviny, byli luštěniny a také pohanka, která má silné protirakovinné vlastnosti. Dostatek ovoce a zeleniny. Dále pak celé spekrum doporučených jídel a i s jejich recepty.

Strava funguje

Stravování tímto způsobem řekla bych opravdu funguje. A já se po fyzické stránce opravdu cítila čím dál lépe, v době kdy jsem se takto stravovala jsem dokonce výtečně zvládala chemoterapie. Ale, začala jsem toužit po zakázaném ovoci. Chybělo mi maso, vejce i sýry, které tak zbožňuji. A pokud částečně věříte i ve stravování podle krevních skupin tak víte, o čem mluvím. Maso mi opravdu chybělo. Nehledě na to, že každý člen domácnosti se stravoval po svém a pro mě to bylo o to více náročné, připravit jídlo všem a ještě  se chuťově zavděčit (hlavně manželovi).

Začala jsem si stravu upravovat, moje chyba.

Postupně jsem si přidala alespoň o víkendu štavnaté masíčko. Protože tato strava je opravdu založená hlavně na tvarohu a lněném oleji, začala jsem mít na tvaroh docela averzi. Až se jednoho krásného dne stalo, že už k snídani tvaroh neměla. Nějakou dobu jsem zůstala ještě na salátech s lněnou majonézou k večeři ale s přibývajícím nechutenstvím a celkové změnou chuti po chemoterapii jsem stravu absolutně vyřadila z jídelníčku. Což mělo za následek opětovného zhoršení zdravotního stavu, začalo se vracet akné, zhoršila se funkce ledvin a byla opět celkově více unavená. Nehledě na to, že manžel s tímto mým rozhodnutím o vyloučení lněného oleje absolutně nesouhlasil. Čas od času kvůli tomu byli vášnivé debaty. Vlastně i proto, že lněný olej se poměrně rychle kazí a jeho cena je poměrně dost vysoká.

Hledání cesty pro správné stravování

A teď jsem ve fázi kdy jsem si uvědomila, že po ten čas, který jsem se stravovala podle Dr. Budwik mi bylo opravdu lépe. Odpor k tvarohu mi už tak nějak bohužel zůstal a tak jsem ve fázi, kdy hledám cestu spojit výhody olejovo-bílkovinné stravy se stravovacím režimem zbytku rodiny. Což není zrovna jednoduché, vezmu-li v potaz že jsme rodina ve které je člověk s rakovinou s celiakií a intolerancí laktózy (vše po chemoterapetické léčbě), manžel těžký diabetik a a jeden malý klučík, který by se měl stravovat naprosto podle norem. Vařit třemi způsoby to opravdu nejde. A až se nám to povede, bude to pecka.

Proč vyzkoušet olejovo-bílkovinnou stravu

Jednoduše proto, protože to opravdu funguje. Pokud nemáte jiný stravovací

problém jako já, nebo nemáte-li absolutně žádný problém se stereotypem například jako můj manžel, který už od školy dennodenně svačí rohlíky. Tak určitě stojí za to to vyzkoušet. Změny pocítíte velmi rychle. nehledě na to, že do těla během léčby dostanete ten nekvalitnější tuk, který existuje a je plný toho co nám reklamy už dlouhou dobu cpou do hlavy. Obsahuje totiž nejvyšší podíl Omega 3 mastných kyselin. Ještě k tomu nabitých elektronovým oblakem. ne ty trans poškozené, které obsahují kuneroly vydávající se za másla (Rama, Flora, apod..)

Stravování v nemoci

Skloubit správné stravování v emoci je velmi těžká věc. Já jsem se pustila do hloubkového průzkumu a v rámci zkoumání jsem přišla na spoustu opravdu zajímavých věcí. Postupně Vás o nich budu informovat. Správná strava dokáže témeř to samé jako dobrá psychika. Na toto téma navazuje i můj absolutně první článek na tomto webu, který si můžete zopáknout- ZDE


 

„Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem.“ Hippokratés

Tímto Vás zvu také do rubriky Recepty kde najdete první recept, s tímto

tématem spojený – Tvarohovo-lněný krém podle Dr. Budwig


Slyšeli jste o tomto způsobu výživy? Co na to říkate? Jdete do toho? Napište mi do komentáře co si o tom myslíte a případně pak po čase můžete přidat i feedback o tom jak vám to pomohlo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *